موسسه مجازی طب جامع اسلامی شفای قرآن
‏وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ وَلَا يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إِلَّا خَسَارًا‏ 
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان موسسه طب جامع اسلامی شفای قرآن و آدرس shefateb.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





 

ميوه ها منبع عظيمي از ويتامين ها و آنتي اكسيدان ها هستند كه عليه راديكال هاي ازاد موجود در بدن انسان وارد عمل شده و ان را از بين مي برند. توصيه مي شود ميوه هايي را كه مي توان با پوست خورد به همان شكل مصرف شود. هسته و دانه همه ميوه ها ضد انگل بوده كه عجايب آفرينش مي باشد. البته قابل ذكر است كه در استفاده از نعمت هاي الهي، مزاج آن ها ، مزاج فرد مصرف كننده و مزاج فصل مصرف بايد لحاظ گردد تا مفيد واقع شده و عوارض جانبي به همراه نداشته باشد.

ميوه ها

نوع مزاج

درجه

مصلح

آلبالو

سرد و خشك

2-1

عسل

اناناس

گرم و تر

 

آب انار ، آب ليمو، عسل

آلو و آلوچه

سرد و تر

 

عناب ، گلنگبين، كندر، عسل، زنيان، زيره، روغن زيتون

ازگيل

سرد و خشك

2-1

انيسون، عسل، عود هندي

انار شرين

سرد و تر

1

زنجبيل پرورده ، انار ترش

انار ترش

سرد و خشك

2

عسل

انبه

گرم و خشك

2

زنجبيل، نمك، مويز، شربت زرشك ،روغن زيتون

انجير تازه

گرم و تر

1-2

سكنجبين، شربت ريواس، شربت بالنگ

انجير خشك

گرم و تر

2-1

گردو، آويشن، انيسون،بادام

انگور

گرم وتر

1

تخم كرفس، غذاهاي ترش، سكنجبين

به

گرم و خشك

2

عسل، انيسون، مربا نمودن آن با عسل

بالنگ

سرد و خشك

3

عسل، بنفشه، شرب انجيزع شربت خشخاش

پرتقال

سرد و تر

 

عسل، گلنگبين

تمر هندي

سرد و خشك

1-2

كتيرا، خشخشا، عناب، بنفشه ، لعاب به دانه

خرما

گرم و تر

2-1

آب انار، بادام، سكنجبين، خشخاش، گلاب، سركه، كاهو

دارابي

سرد و تر

 

عسل، گلگبين

زالزالك

سردو  خشك

 

انيسون، عسل ، عود هندي

زردآلو

سرد و تر

2

عسل، انيسون، زنيان، مصطكي، زيره، روغن زيتون

زرشك

سردو خشك

3

ميخك، شرك سرخ و شيرني هاي طبيعي

زغال اخته

سرد و خشك

1

عسل، گلنگبين

زيتون

گرم و خشك

1

مغز گردو، مغز بادام، سركه ، عسل، شيريني هاي طبيعي

سنجد

سرد و خشك

1-2

عسل، شكر سرخ

سيب

گرو م تر

1-2

دارچين ، گلنگبين، غذاهاي لطيف

شفتالو

سرد و تر

2

عسل، مرباي زنجبيل

شليل

سرد و تر

 

عسل، گلنگبين، انيسون، زنيان، مصطكي، زيره، روغن زيتون

غوره

سردو خشك

2

گلنگبين، شربت خشخاش، انيسون

قيسي

گرم وتر

 

عسل، انيسون، زنيان، مصطكي ، زيره

كنار

سرد و خشك

1-2

سكنجبين، گلنگبين، مصطكي

كيوي

سرد و تر

 

عسل، گلنگبين

گرپ فرت

سرد و خشك

 

عسل، گلنگبين

گلابي

گرم و تر

1

عسل ،دارچين، هل، رازيانه، مرباي زنجبيل، كندر، زيره

گلياس

گرم و تر

1

مسهل ها و ملين ها

ليمو شيرين

سرد و تر

 

عسل، گلنبين

ليمو عماني

سرد و خشك

 

عسل، گلنگبين

موز

گرم و تر

2

نمك، مرباي زنجبيل، عسل، سكنجبين نزوري معتدل

مويز

گرم و تر

2-1

سكنجبين، خشخاش، عناب، آب ميوه هاي ترش

نارگيل

گرم و خشك

2-1

عسل، ميوه هاي ترش، ليمو، هنداونه

نارنگي

سرد و تر

2

عسل، گلنگبين

نارنج

سرد و خشك

2-1

عسل، گلنگبين

وليك

سرد و خشك

 

عسل، گلنگبين

هلو

سرد وتر

3

عسل، مرباي زنجبيل

آلبالو:

قابض، تقويت كننده معده و كبد گرم بر طرف كننده تشنگي و حرارت و استفراغ و اسهال صفراوي مي باشد. البالو خشك شده از تازه آن قابض تر است. خوردن شيره هسته آلبالو بارازيانه ي براي خرد كردن سنگ كليه و مثانه و مجاري ادراري بي نظير است. خوردن يك مثقال صمغ درخت البالو يا آب سرد در رفع سرفه مزمن مفيد است..

آلوبخارا:

طبيعت (آلوي سياه رسيده شيرين اعلا درجه اول سرد و درجه دوم تر است. براي سردرد گرم و تب هاي صفراوي و تشنگي و حرارت قلب وخارش بدن مفيد است. الو بخارا به سبب خاصيت تقطيع و تلطيف خود اخلاط فاسد را نرم كرده و از معده و روده خارج مي كند (ملين مي باشد) و اگر خلط فاسد در بدن وجود نداشته باشد ملين نبوده و موجب قبض و حبس مي شود. در افراد سرد مزاج يا كساني كه معده سرد دارند بهتر است با اب عسل ميل شود. كساني كه از بيماري هاي طحال رنج ميبرند قبل از غذا ان را ميل كرده و تا از معده خارج نشده غذاي ديگري نخورند. اگر آلوي خشك را با اب پخته و صاف كنند و با عسل يا ترنجبين يا شكر ميل كننده مسهل قويتري است. ضماد برگ الو با سركه در زير ناف براي كشتن كرم روده مفيد است.

انار:

قليل الغذا، توليد كننده خلط صالح، باز كننده انسداد، مدر ادرار و نفاخ بوده، براي تقويت كبد و طحال، زردي، درد سينه و سرفه گرم، گرفتگي صدا و خارش مفيد است در گرم مزاجان موجب تقويت نيروي جنسي مي شود. خوردن آن بعد از غذا باعث فساد غذا و ضعف معده شده و مصرف آن براي بيماران تب دار مضر است اگر سر انار شيرين را سوراخ كرده و داخل آن را به دفعات با روغن بادام شيرين يا بنفشه پر كرده تا جايي كه ديگر گنجايش نداشته باشد و آن را روي اتش بگذاريد تا روغن را جذب كند بعد ان را بمكيد براي درد سينه و سرفه مزمن خشك نافع است. هم چنين آب انار را در شيشه كرده، در افتاب بگذاريد كه غليظ شود و در چشم بكشيد باعث افزايش قدرت بينايي مي شود ( هر چه بيشتر بماند بهتر است.)

انجير:

تازه آن كثير الغذاتر از ساير ميوه ها، لطيف كننده، تحليل برنده، تسكين دهنده حرارت و تشنگي، عرق آور و ملين و مسهل بوده براي تقويت مغز و كبد، رفع انسداد كبد و طحال، صرع، وسواس و بواسير مفيد است. خوردن آن با انيسون تا 40 روز صبح ناشتا چاق كننده بدن است. در سردمزاجان و بيماري هاي رطوبي خصوصا درد كمر و مفاصل و بيماري هاي مجاري ادراري بسيار مفيد است. زياد خوردن انجير تازه براي دندان و كساني كه كبد و معده ضعيف دارند مضر است. خشك آن در خواص از تازه ضعيف تر مي باشد.

انگور:

توليد كننده خون صالح، تعديل كننده مزاج هاي غليظ، دفع كننده اخلاط سوداوي و سوخته و چاق كننده بدن است. آب آن براي بيماري هاي سينه و ريه مفيد مي باشد. براي كساني كه معده هاي مرطوب و انسداد كبد و طحال و كليه دارند مضر است. اب انگور را جوشانده به طوري كه دو سوم ان بسوزد و غليظ و مايل به ترشي باشد (در گيلان به ان دوشابترش گويند) براي سينه و ريه و كليه و مثانه مفيد، ملين طبع و تحريك كننده نيروي جنسي مي باشد. مصرف آن براي سردمزاجان مضر و زياد خوردن آن در گرم مزاجان توليد صفراي غليظ مي كند.

غوره تسكين دهنده حرارت خون و صفرا، قطع كننده بلغم معده، مقوي كبد و بدن بوده و موجب ضعف معده هاي سرد و نيروي جنسي و يبوست مي شود.

خرما:

كثيرالغذا و توليد كننده خون متين است. در امراض سرد و بلغمي، كمردرد و ساير بيماري هاي مفصلي وبيماري هاي ريوي سرد مفيد است. خيساندن آن در شير تازه همراه با دارچين در تقويت نيروي جنسي مفيد است. مداوم خوردن ان با مغز بادام فوق العاده چاق كننده بدن، محرك نيروي جنسي، مقوي كليه و ملين مي باشد. زياد خوردن ان در گرم مزاجا و سرزمين هاي گرم براي دندان، چشم،حنجره مضر، باعث توليد خون سوخته و سوداوي و ايجاد سردرد مي شود.

زردآلو:

باز كننده انسداد و ملين است اما زود در معده متعفن شده و باعث نفخ، اروغ ترش و تب هاي عفوني مي شود. آشاميدن اب پخته ان مانع جوشش خون و صفرا، تسكين دهنده تشنگي و مسهل صفرا بوده، در رفع آروغ و بوي بد دهان و التهاب معده موثر است. براي سرد مزاجان مضر بوده زياد خوردن آن موجب برص (ويتيليگو) مي شود. خوردن آن بلافاصله بعد از غذا و هم چنين خوردن اب بعد از آن فوق العاده مضر مي باشد.

زرشك:

تسكين دهنده صفرا وخون و تشنگي و حرارت معده و كبد، تقويت كننده قلب وكبد و معده گرم مي باشد. به تنهايي يا با داروهاي گرم مانند دارچين و عسل و ... براي تقويت كبد سرد و تر و باز كردن انسداد مجاري كبدي و سردي احشا مفيد است مصرف زياد ان براي سردمزاجان بلغمي و سوداوي مضر است.

زيتون:

بهترين آن زيتون سبز رسيده است كه در آب و نمك پرورده شده و همراه غذا ميل شود كه در اين صورت تقويت كننده معده است. زياد خوردن ان در گرم مزاجان باعث سوختن اخلاط مي شود. بخور زيتون سياه رسيده با هسته، جهت تنگي نفس و امراض ريه مفيد است. ضماد برگ آن جهت التيام پوست، زخم چشم و ورم هاي گرم و جويدن برگ ان براي افت دهان مفيد است. مضر ريه بوده كه براي جلوگيري از ان بايد با عسل مصرف شود. روغن ان مسهل قوي بوده و تقيه ان جهت كوليت التهابي و انسدادي، درد كمر و مفاصل مفيد است. چرب نمودن بدن (روغن مالي) با آن جهت دردهاي سرد مفيد است.

شفتالو:

ملين، تسكين دهند خون و صفرا و تشنگي بوده، براي خنك كردن مغز و مرطوب كردن مزاج سودا به خصوص سوداي سوخته و تب هاي صفراوي و دموي و رفع بوي بد دهان مفيد مي باشد. در مزاج هاي گرم موجب تحريك اشتها و هم چنين ميل جنسي شده و براي سردمزاجان و بيماري هاي سيستم عصبي مضر است. شفتالوي رسيده را اب گرفته و بگذاريد تا ته نشين شود و اب صاف بالاي آن را با شكر يا ترنجبين و يا شير خشت ميل كنيد و مسهل صفرا بوده و اخلاط سوخته و گرم را دفع مي كند.

گلابي

در خواص از سيب بهتر بوده و مفرح، تقويت كننده قلب و معده، تصفيه كننده خون، ملين مي باشد. در رفع تشنگي، تنگي نفس و سوزش مثانه موثر است. خوردن ان بعد از غذا مانع صعود بخارهاي معده به مغز شده و از بروز بيماري هاي عصبي جلوگيري مي كند. زياد خوردن آن براي افراد سردمزاج و كساني كه ضعف معده دارند باعث ايجاد نفخ و كوليت مي شود (به خصوص نارس آن) خوردن گلابي با معده خالي و نوشيدن آب بعد از خوردن آن براي بدن مضر مي باشد.

ليمو شيرين:

لطيف كننده و قطع كننده اخلاط لزج غليظ مي باشد. جهت سردرد گرم و سرگيجه ناشي از صعود بخارات غليظ به سر، ورم گرم حلق و تنگي نفس سوداوي، جوشش خون و صفرا، التهاب معده و استفراغ صفراوي مفيد است. براي تب هاي دموي و صفراوي مفيد بوده و باعث تقويت معده و كبد گرم مي شود. براي افراد سردمزاج و سرفه مضر بوده و زياد خوردن ان با معده خالي باعث ضعف معده مي گردد. ليمو را از وسط دو نيم كرده و گرم نماييد و طرف بريده را روي پيشاني بماليد موجب تسكين سردرد گرم مي شود.

موز:

كثيرالغذا و چاق كننده، قابض و بر طرف كننده ضعف كليه بوده، خون غليظ توليد

مي كند. ملين سينه بوده، جهت سرفه خشك و خشونت حلق و رطوبت معده مفيد

مي باشد. دير هضم و نفاخ است و زياد خوردن ان به خصوص در مزاج سرد و مرطوب و در سرزمين هاي رطوبي، موجب توليد باد در بدن و خون غليظ بلغمي و كوليت و انسداد عروق مي شود. ناشتا خوردن ان بسيار مضر مي باشد.

مويز:

هضم كننده غذا، گرم كننده كل بدن بخصوص كليه و مثانه ، تحليل برنده باد، تقويت كننده معده و كبد و كليه و مثانه، باز كننده انسداد عروقي، مدر، ملين ،محرك نيروي جنسي سردمزجان و توليد كننده خون صالح بوده، موجب تنقيه ريه و سينه از اخلاط لزج مي شود. خوردن ان با عسل باعث افزايش قدرت نفوذ و رسيدن آن به اعمال بدن

مي شود. زياد خوردن ان در گرم مزاجان و سرزمين هاي گرم، سوزاننده خون و غليظ كننده اخلاط، مولد بيماري هاي سوداوي به خصوص طحال و مغز مي باشد. كشمش در خواص مانند مويز بوده و بهترين آن، نوع سبز است كه از انگور عسكري تهيه شده باشد.

نارنج:

اشاميدن اب نارنج باشكر مسهل  مدر صفرا و تسكين دهنده عطش و حرارت مي باشد. پوست زرد آن مفرح بوده و خوردن خشك كرده پوست آن با اب براي رفع استفراغ و درد شكم و روده و اخراج كرم شكم مفيد است ولي قبل از آن بايد معده را از اخلاط پاك كرد. براي رفع سرفه گرم و نزله ريه نارنج را از وسط دو نيم كرد و تخم هاي آن را خارج كنيد و قدري نبات روي آن پاشيده بر آتش بگذاريد تا دو سه جوش بخورد سپس برداشته و نيم گرم بمكيد. ضماد پخته پوست و مغز و تخم نارنج با سركه جهت خارش بدن و جوش هاي سر و نرم كردن پوست و مو مفيد است. ضرر آب نارنج براي اعصاب كمتر از ساير ترشي ها بوده ولي زياد خوردن ان كبد را ضعيف مي كند بخصوص اگر ناشتا مصرف شود.


giyahanedarouei.ir


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ یک شنبه 2 تير 1392برچسب:مزاج انواع میوه ها از نظر طب اسلامی و طب سنتی و طب ایرانی, ] [ 22:33 ] [ لقمان محمدیان ]

لبنيات

نوع مزاج

درجه

مصلح

پنير تازه

سرد و تر

2

مغز گردو، آويشن، عسل ، نعناع خشك سبزي هاي معطر

پنير كهنه

گرم و خشك

2

مغز گردو، آويشن عسل نعناع خشك، سبزي هاي معطر

خامه

سرد و تر

 

عسل

دوغ و ماست

سرد و تر

2

زنيان ،نعناع، آويشن، سير، كاكوتي، زيتون سياه دانه، پونه

سرشير

سرد و تر

 

عسل

شير پاستوريزه

سرد و تر

 

عسل ، گلاب

شير محلي تازه

گرو و تر

1-2

عسل ،گلاب

قرا قروط

سرد و خشك

2

انواع فلفل، زيره، سياه دانه

كره

گرم و تر

1-2

عسل، شكر سرخ، ادويه قابضه

كشك

سرد و خشك

2

گلنگبين، سير، نعناع خشك ، پونه كوهي

ماست چكيده

گرم و تر

1

مغز گردو، آويشن، عسل، نعناع خشك، سبزي هاي معطر

روغن يا كره گاو  گوسفند و بز:

روغن گاو از بقيه روغن ها بهتر و لطيف تر بوده، هر چه كهنه تر شود حرارتش بيشتر و رطوبت ان كمتر مي شود( روغن دو ساله در اول خشك مي باشد). تحليل برنده، بازكننده انسداد، نرم كننده پوست، چاق كننده بدن و ملين بوده، براي بيماري هاي مغز و اعصاب، بيماري هاي ريه و سرفه خشك بيماري هاي كبد و طحال مفيد است. منضج(معتدل كننده قوام اخلاط يعني غليظ را رقيق و رقيق را غليظ كرده و دفع مي نمايد.) بثورات و جوش ها بوده و در رفع ورم هاي پشت گوش، زير بغل و كشاله ران بخصوص در اطفال و زنان موثر است. اگر روغن كهنه را مرتب شب ها بر صورت بمالند و تا صبح بماند، لك صورت را پاك كرده و رنگ صورت را زيبا و صفا مي كند.

ماست:

مرطوب كننده، اشتها آور، چاق كننده تقويت كننده نيروي جنسي گرم مزاجان بوده و در برطرف كردن تشنگي موثر است. غذائيت آن از دوغ بيشتر است. ماست ديرهضم بوده، براي سردمزاجان و كساني كه معده سرد دارند مضر مي باشد. خوردن آن با اطريفل جهت تقويت معده و با برنج يا آرد بو داده برنج براي اسهال گرم مفيد است.



giyahanedarouei.ir


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ چهار شنبه 29 خرداد 1392برچسب:مزاج انواع لبنیات در طب سنتی, ] [ 17:45 ] [ لقمان محمدیان ]

گوشت نام یک ماده آلی است که در بدن بیشتر جانوران وجود دارد. انسان‌ها گوشت حیوانات را می‌خورند. گوشت غالبا همراه استخوان و مقداری چربی است و سرشار از پروتئین است

گوشت ها

نوع مزاج

درجه

مصلح

آهو

گرم و خشك

2

سماق، گشنيز، مرزه، پختن با روغن بادام يا روغن كنجد، سكنجبين

اردك

گرم و خشك

2-1

پختن با ركه، كرفس، پونه، نخود، شويد، تره، دارچين، سكنجبين

بز

سرد و خشك

 

نمك، فلفل، پياز، دارچين، زيره ،ميخك، بادم، نارگيل، خرما

بلدرچين

گرم و خشك

2

روغن كنجد، روغن بادام، آب انار، روغن زيتون

بولقمون

گرم و تر

 

گشنيز، سماق

گاو

گرم و خشك

 

دارچين، فلفل، زنجبيل، پياز، سكنجبين، گلپر، سير، تره تيزك، زيره

گوزن

گرم و خشك

3

سركه ، آبغوره، روغن هاي گياهي

گوساله

گرم و تر

 

گشنيز، سماق، مرزه

گوسفند

گرم و تر

 

گشنيز، سماق، مرزه

پاچه

گرم و تر

 

گلپر سركه، مرزه، زنجبيل، دارچين

جگر سفيد

گرم و تر

 

شاه زيره، خيساندن در سركه و سپس كباب نمودن، دارچين

جگر سياه

گرم و تر

 

ادويه گرم، نمك، دارچين، گشنيز، شاه زيره، سركه، كباب نمودن

قلوه

سرد و خشك

 

كباب نمودن با روغن زيتون، نمك، فلفل، دارچين، مصطكي، شاه زيره

دل

گرم و خشك

 

آويشن، زيره، فلفل، گلپر،خواباندن در روغن كنجد و بعد كباب كردن

زبان

گرم و تر

 

طبخ با سركه و يا گشنيز خشك زيره، خولنجان،مرزه

مغز

گرم و تر

 

نمك، آويشن، دارچين ،زيره، ترشي هاي طبيعي

سيرابي

سردو  خشك

 

گلپر، سركه ، مرزه، زنجبيل، دارچين

شتر

گرم و خشك

 

جوشاندن با روغن زيتون ، پختن با نمك و شويد، فلفل، سركه، زيره

شتر مرغ

گرم و خشك

4

سركه، روغن

غاز

گرم و خشك

2

آب انار، زيره، دارچين، فلفل، زنجبيل

قرقاول

گرم و خشك

2-1

سكنجبين

گنجشك

گرم و خشك

2

آب انار، ابغوره، سكنجبين ترشی، دارچين، هل

كبوتر

گرم و خشك

2-1

پختن با آبغوره يا سركه، كاسني، كرفس، سماق، شويد، تره، نخود

كبك

گرم و خشك

2

ترشي هاي طبيعي ، سكنجبين

خروس

گرم و خشك

 

سركه، ابغوره ، ورغن هاي گياهي ، ادويه گرم، سكنجبين

سار

گرم و تر

 

آب انار، آبغوره، سكنجبين ترش مزه، دارين، هل

مرغ محلي

گرم و تر

1

ادويه گرم، سكنجبين

تخم مرغ

زرده تخم مرغ گرم و سفيده آن سرد است

 

ادويه گرم، نمك

انواع ماهي

سرد وتر

1-2

پختن با دنبه يا كنجد، زنجبيل، اويشن، عسل، گلنگبين ادويه گرم

تخم ماهي

گرم و خشك

2

زنجبيل، سكنجبين

ميگو

گرم و تر

2-1

سركه، شربت انار، شاه زيره، نعناع

كباب

گرم و خشك

 

سماق، گشنيز، فلفل، سكنجبين، اطريفل

اردك:

گرم ترين پرنده اهلي بوده و غذائيت آن زياد و دير هضم و نفاخ مي باشد چاق كننده بدن، دفع كنند بادهاي گرم و تقويت كننده نيروي جنسي مي باشد. خوردن زايد آن توليد خون غليظ مي كند به جز بازو و جگر آن كه خون صالح توليد مي كند. پيه آن گرم و لطيف و ملين و محلل است. سنگدان آن دير هضم بوده ولي اگر كامل هضم شود تقويت كننده معده و احشا مي باشد. تخم اردك غليظ تر و ديرهضم تر و غذائيت آن ضعيف تر از تخم مرغ است. بهترين شكل مصرف آن شكم پر كردن ان با پياز و روغن زيتون و ادويه مصلح ان مي باشد.

تخم مرغ:

زرده نيم برشت آن صالح الكيموس، كثير الغذا، مقوي قلب و مغز و نيروي جنسي و كساني كه خون زياد از دست داده اند مي باشد. براي بيماري هاي سينه، معده، روده، كليه و مثانه مفيد است. مداومت و زياد خوردن آن باعث سنگ كليه و ايجاد بيماري هاي پوستي مي شود.

شتر مرغ:

تحليل برنده باد و برطرف كننده بلغم مي باشد. خوردن گوشت آن براي فلج،لرزش، درد مفاصل و كمر، بيماري هاي سرد و رحم مفيد بوده و خوردن روغن پيه آن براي تكلم كودكان ورفع سردي بدن نافع است. ماليدن آن به بدن وپاها باعث سرعت حركت اطفال مي شود. ديرهضم بوده و براي گرم مزاجان مضر است.

نكته:

ماليدن پيه شترمرغ به بدن باعث فرار مارها از شخص مي گردد و در صورت نزديك شدن، ماربيهوش مي گردد.

گوسفند:

موافق ترين گوشت براي مزاج انسان بوده و دل و جگر و كليه آن براي تقويت قلب و كبد و كليه انسان مفيد است. گوشت آن كثير الغذا بوده و به سرعت هضم مي شود. توليد كننده خون صالح ، تقويت كننده بدن و چاق كننده مي باشد. خوردن مداوم گوشت خالص و بدون استخوان آنكه با سركه و عسل پخته باشند فوق العاده مقوي بدن بوده، مانع غش و رفع خفقان مي شود. زياد خوردن مغز ان باعث كند ذهني و فراموشی مي شود.

گوشت گاو:

چاق كننده، تقويت كننده بدن و ديرهضم مي باشد. خون غليظ توليد كرده باعث ايجاد بيماري هاي سوداوي مانند سرطان، جذام، ورم، طحال، بيماري هاي پوستي، وسواس، سياتيك، بيماري هاي مفصلي و صعود بخارات غليظ و بد بو به قلب و مغز و هم چنين زايمان زودرس مي شود. بهترين نوع آن گوشت گاو زرد و بهترين فصل خوردن آن فصل بهار مي باشد.

ماهي:

صالح الكيموس، زودهضم، مرطوب كننده، چاق كننده شيرافزا بوده، در گرم مزاجان محرك نيروي جنسي ، مصلح خلطهاي گرم مي باشد. براي بيماري هاي ريوي، ضعف كبد و كليه درد و پيچش روده موثر است. براي سردمزاجان و مرطوبين، افرادي داراي مغز  مرطوب و معده بلغمي مضر است كه با پختن در روغن گاو يا مصرف مصلحات گرم ضرر آن برطرف مي شود. كباب روي آتش بهتر از سرخ كردن آن در روغن است. ماهي را اگر در روغن سرخ كنند باعث تشنگي شده و دير از معده دفع مي شود. آشاميدن اب بلافاصله بعد از خوردن ماهي بسيار مضر و موجب بيماري هاي مزمن مي گردد. خوردن همزمان ان با شير و تخم مرغ و گوشت حيوانات خشكي بسيار مضر است.

تخم ماهي قطع كننده بلغم بوده و براي كليه و طحال ودفع بادهاي بدن مفيد است ولي براي افراد گرم مزاج مضر است.

مرغ:

مرغ جوان محلي و جوجه آن براي چاق كردن بدن، تقويت مغز و معده هاي مرطوب، تصفيه پوست صورت و صدا مفيد است. جگر آن كثيرالغذا، چاق كننده و ديرهضم مي باشد. دربيماري هاي صفراوي و گرم ، خوردن جوجه خروس مفيد است چون چربي ان كمتر از جوجه مرغ بوده و در بدن به صفرا تبديل نمي شود.

كباب:

همه كباب ها گرم و خشك مي باشند ولي درجه آن ها بر حسب نوع گوشت، متفاوت است. همه انواع آن محرك اشتها، توليد كننده خون صالح، تقويت كننده بدن و نيروي جنسي و گرم كننده كل بدن به خصوص كليه ها بوده، براي معده هاي مرطوب و كساني كه فصد يا حجامت كرده باشند بسيار مفيد است. خوردن اب بعد از آن به خصوص بعد از كباب ماهي بسيار مضر است.



giyahanedarouei.ir


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ چهار شنبه 29 خرداد 1392برچسب:مزاج انواع گوشت در طب ایرانی و طب سنتی, ] [ 17:44 ] [ لقمان محمدیان ]

صيفي جاتي كه رنگ زرد دارند موادي بنام بتاكاروتن هستند كه در بدن انسان تبديل به ويتامين A شده و براي ديده چشم بسيار مفيدند( در صورتي كه بعد از آن ها روغن زيتون خورده شود) سيفي جاتي كه از رنگ سبز برخوردار هستند داراي موادي بنام كلروفيل و اسيد فوليك بوده و براي خون سازي مفيدند.

صيفي ها

نوع مزاج

درجه

مصلح

بادمجان

گرم و خشك

2

پختن با گوش بره، روغن گاوي تازه، سركه زيره، گلپر، انارو دانه انار

خربزه

گرم و تر

2

اب انار ترش سركه

خيار بوته اي

سرد و تر

2

نمك، رازيانه، زنيان، مويز، عسل، زيره، پوست كندن

خيار چنبر

گرم و تر

1

مصطكي انيسون

طالبي

گرم و تر

 

 انار ترش، سركه

فلفل سبز

گرم و خشك

 

صمغ عربي، صندل، گلاب

اقسام كدو

سرد و تر

2

اب عسل، ميخ، زيره، نعناع، نمك، روغن زيتون، فلفل، خردل، آب غوره

گرمك

گرم و تر

معتدل

آب انار ترش، سركه

گوجه فرنگي

سرد و تر

 

روغن زيتون

هندوانه

سرد و تر

2

پوست هنداونه، عسل ، گلنگبين

بادمجان:

تقويت كننده معده، مسكن دردهاي گرم، خوشبو كننده عرق و مدر مي باشد. موجب انسداد مجاري كبد و طحال، درد پهلو و لگن و توليد سودا شده و مصرف زياد آن باعث تيرگي پوست، درد چشم سوداوي و بواسير و كوليت مي شود. مصرف آن با روغن هاي ملين، ملين طبع و با سركه قابض مي باشد. براي مصرف بادمجان بايد آن را پوست كنده و خرد كنيد. سپس روي آن نمك بپاشيد و در يك كاسه اب قرا دهيد تا اب ان سياه شود. اين كار را چند بار تكرار كنيد تا ديگر آب سياه نشود.

خربزه:

مدر، ملين شيرافزا، عرق آور، محرك اشتها و دافع سودا بوده، باعث تقويت نيروي جنسي مي شود. آشاميدن جوشانده 6 گرم پوست خشك ان، جهت دفع سنگ كليه و مثانه مفيد است. ماسك خربزه جهت شفافيت پوست و رفع لك صورت مفيد است. مصرف زياد ان در گرم مزاجان باعث التهاب ملتحمه مي شود. خربره و هندوانه بايد مابين دو وعده غذاي مصرف شوند. خوردن ان ها بلافاصله بعد از غذا، باعث فساد غذا در معده شده و ناشت خوردن ان نيز مضر است.

 

 كدو سبز:

ملين، مدر ادرار و عرق تسكين دهنده تشنگي و باز كننده انسداد مي باشد . سريع به هر خلطي كه در معده غالب باشد تبديل مي شود پس بايد در مزاج هاي گرم با آبغوره و يا سركه و در مزاج هاي سرد با زيره سياه و ادويه هاي گرم مصرف شود در غيراين صورت اخلاط مضر در بدن توليد خواهد كرد. مرباي كدو براي توليد خلط صالح، دفع مواد سوداوي و تقويت اعصاب موثر است. ترشي كدو و لطيف كننده هضم كننده غذا و مسكن حرارت خون و صفرا مي باشد.

هنداونه:

مدر، تصفيه كننده خون تسكين دهنده صفرا و خون و تشنگي است. اشاميدن آن با سكنجبين جهت يرقان و مواد صفراوي سوخته و سنگ كليه مفيد مي باشد. مرباي پوست آن با عسل و شكر جهت وسواس، درد سينه، ضعف معده و تقويت هاضمه مفيداست. مصرف آن براي سرد مزاجان و كساني كه مشكل معده و طحال درند مضر است هنداونه به جهت لطافتي كه درد به سرعت تبديل به صفرا مي شود لذا مصرف زياد ان به صفراوي مزاجان توصيه نمي شود.


giyahanedarouei.ir


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ چهار شنبه 29 خرداد 1392برچسب:مزاج انواع صیفی از منظر طب سنتی و طب ایرنی, ] [ 17:41 ] [ لقمان محمدیان ]

از ادويه ها مي توان براي تعادل مزاج غذاها بر حسب مزاج فرد استفاده كرد و مزاج ان ها را تغيير داد.

ادويه ها

نوع مزاج

درجه

مصلح

آويشن

گرم و خشك

2

سركه ،انگور

افتيمون

گرم و خشك

3-2

زعفران، كتيرا، روغن بادام، صمغ عربي

انيسون

گرم و خشك

2-3

رازيانه، سكنجبين

ادويه ها

نوع مزاج

درجه

مصلح

اسپند

گرم و خشك

3-2

ميوه هاي ترش، سكنجبين

اسطو خدوس

گرم و خشك

2

سكنجبين

بادرنجبويه

گرم و خشك

2

مصغ عربي، ندر

برگ بو

گرم و خشك

2

كتيرا

پونه

گرم و خشك

3

كتيرا

تخم كافشه

گرم و خشك

2-1

انيسون، شيريني هاي طبيعي

چاي سبز و سياه

گرم و خشك

2

شير بز، باديان خطايي، مشك، دارچين، زنجبيل

خردل

گرم و خشك

4

روغن بادام، كاسني، سركه

دارچين

گرم و خشك

2

كتيرا، مصطكي

رازيانه

گرم و خشك

3-1

صندل، سكنجبين

رزماري

گرم و خشك

3

سكنجبين

زرد چوبه

گرم و خشك

3

آب ليمو، اب بالنگ

زعفران

گرم و خشك

2-1

آنيسون، سكنجبين

زنجبيل

گرم و خشك

3-1

عسل، روغن بادام

زنيان

گرم و خشك

3

گشنيز، باقلا

زيره

گرم و خشك

2-3

عسل، آويشن، كتيرا

سماق

سرد و خشك

2

انيسون، مصطكي، طبخ با بادمجان

سياه دانه

گرم و خشك

3

در سركه خيساندن، كتيرا

فلفل

گرم و خشك

3

روغن هاي گياهي سرد(براي گرم مزاجان)عسل (براي سرد مزاان)

قهوه

سرد و خشك

 

زعفران، گلاب، روغن پسته، زنجبيل

كاكائو

گرم و خشك

 

زعفران، روغن پسته ، گلاب

گلاب

سردو  تر

1

جلاب

لپر

گرم و خشك

3

خيساندن  در سركه، بوئيدن كافور و يا گلاب، رازيانه، تخم خيارين

گل

اوزبان

گرم و تر

1

صندل سفيد

ميخك

گرم و خشك

3

صمغ غربي

نشاسته

سرد و خشك

1

كرفس، ميخك، شيريني هاي طبيعي

نمك

گرم و خشك

2-3

روغن بادام، آويشن، گوشت حيوان جوان فربه

وانيل

گرم و خشك

 

زعفران، روغن پسته، گلاب

هل

گرم و خشك

1-2

كتيرا

 

آويشن:

باز كننده انسداد خشك كننده، تحليل برنده بادها و بلغم ، لطيف كننده غذاهاي غليظ، اشتها آور، مدر و جاري كننده حيض بوده، موجب تنقيه ريه و معده و كبد و روده ها از رطوبت و بلغم شده و مانع صعود بخار به مغز مي گردد.

در درد دندان ، درد كمر و مفاصل سرد و بيماي هاي رحمي مفيد است. خوردن آن با آب انجير جهت سرفه و تنگي نفس و با پنيز تازه جه چاق كردن بدن و با اب كرفس جهت خرد كردن سنگ مفيد است.

افتيمون:

تحليل برنده ورم ها، لطيف كننده باز كننده انسداد و مفرح قلب بوده، جهت بيماري هاي مغزو اعصاب مانند سردرد، تشنج، افسردگي، كابوس، وسواس  و بيماري مفاصل مفيد است. به تنهايي مسهل بلغم و سودا و با بنفشه مسهل صفرا مي باشد.

از آن جايي كه بسيار لطيف و ضعيف است جوشاندن وكوبيدن باعث از بين رفتن خاصيت آن مي شود هنگام مصرف نبايد آن را نرم كوبيد و يا زياد جوشاند. مصرف زياد ان براي گرم مزاجان مضر است.

اسطو خودوس:

مفرح ، تقويت كننده بدن ، قلب، مغز، احشا و قواي ظاهري و باطني بدن، باز كننده گرفتگي هاي عروقي و مسهل بلغم و سودا به مخصوص سوداي مغز مي باشد. در بيماريهاي سينه و سرفه، سردرد و سرگيجه به دنبال ضربه، بيماري هاي كبد و طحال و مجاري ادراري مفيد است. مصرف زياد آن براي گرم مزاجان مضر است.

بادرنجبويه:

مفرح، تقويت كننده قلب و مغز و حواس و باز كننده انسداد عروق مغزي بوده و در رفع كابوس سوداوي ، غش، سكسكه، تحليل سودا و امراض بلغمي و بيماري هاي كليه موثر مي باشد.

زعفران:

مفرح، تقويت كننده ريه و كبد و كليه و مثانه، باز كننده انسداد مغز و كبد و طحال، ادرار آور، محرك نيروي جنسي، منضج و مصلح عفونت بلغمي بده و باعث رسيدن داروها به قالب و ساير اعضا مي شود. آشاميدن يك مثقال آن جهت تسريع در زايمان مفيد است.

زنجبيل:

تحليل برنده، باد تسكين دهنده درد كبد سرد، باز كننده انسداد كبد و طحال، تقويت كننده قلب و فم معده و مثانه و نيروي جنسي مي باشد. در رفع بيماري هاي عصبي (ترس و وحشت)، بيماري هاي مفصلي و كمر درد و قطع حيض مفيد است. ضماد برگ يا ريشه آن جهت بيماري هاي مفصلي وبريدگي ها و تحليل ورم مفيد است. براي گرم مزاجان مضر بود و زياده روي در مصرف آن باعث فساد خون و ضعف نيروي جنسي

مي شود.

 زيره:

تحليل برنده و باز كنند ه انسداد، خشك كننده، لطيف كننده، قابض و بر طرف كننده بادهاي غليظ مي باشد. زيره را با نمك جويده و اب آن را قورت دهيد باعث قطع آبريزش دهان مي شود. اگر با سركه بساييد و بو كنيد يا در بيني فتيله كنند خونريزي بيني را قطع مي كند. اگر زيره را در سركه خيسانده بعد در آفتاب خشك كنيد وبكوبيد براي رفع ويار خاك خوردن در زنان باردار مفيد است.

سياه دانه:

منضج جميع اخلاط، خشك كننده رطوبات بدن، چاق كننده، مدر، شيرافزا بوده، در درد سينه تنگي نفس، سرفه، استفراغ، بيماري هاي كبد و طحال مفيد مي باشد. خوردن ان با سركه موجب دفع اقسام كرم معده مي شود. ضماد كوبيده آن با گلاب براي زخم سوداوي ساق پا مفيد است.

قهوه:

در مورد طبع آن اختلاف نظر وجود دارد ولي آنچه كه قبال قبول همگان است اين است كه هر چه كهنه تر شود سرد و خشك تر مي شود. ملين طبع، مدر و خشك كننده رطوبت مي باشد. خوردن ان در گرم مزاجان باز كننده انسداد، تسكين دهنده دردهاي گرم، مانع سوختن خون و صفرا و سودا و رقيق كننده خون بوده، در تب هاي دموي و صفراوي و سوداوي ، سرفه بلغمي و تقويت معده مفيد مي باشد. مصرف زياد آن باعث

بي خوابي و لاغر شدن بدن، زردي پوست، كاهش ميل جنسي، نفخ ، كوليت روده و بواسير مي شود. مصرف آن براي سردمزاجان و كساني كه غلبه اخلاط فاسد دارند به ساير مضر است. خوردن آن ناشتا و يا همراه شير مضر بوده، بهترين مصلح قهوه كه طعم و رايحه آن را لذيذ مي كند زعفران است.

 

گل گاوزبان:

مفرح، قوي  روح و حرارت غريزي و قلب و مغز و كبد، ملين و مسهل صفرا و اخلاط سوخته و سودا بوده و در رفع بيماري هاي سوداوي، خشونت ناي و سينه سرفه، تنگي نفس گلودرد، وسواس، سنگ كليه و مثانه مفيد مي باشد.

نمك:

قابض مسهل بلغم و سودا و صفرا، حل كننده ، خشك كننده، دفع كننده رطوبت لزج، باز كننده انسداد، شفاف كننده پوست صورت بوده و اشتها اور مي باشد. مصلح غذاهاي سرد و نيكو كننده طعم غذا و سبزي ها و حبوبات گس بي مزه و ترشيها و گوشت و امثال آن است ولي مصرف زياد آن باعث ايجاد انسداد ، مشكلات پوستي، توليد سودا و لاغري بدن مي گردد.


giyahanedarouei.ir

 


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ دو شنبه 27 خرداد 1392برچسب:مزاج ادویه و چائی های سنتی در طب سنتی, ] [ 12:2 ] [ لقمان محمدیان ]

صحيح ترين روش استفاده از حبوبات تركيب ان ها با يكديگر به نسبت درست است بهترين روش طبخ حبوبات استفاده از ارام پز و يا پخت با حرارت كم است.

حبوبات

نوع مزاج

درجه

مصلح

ارزن

سرد و خشك

1-2

عسل

باقلا تازه

سرد و تر

1

عسل، پوست كندن، جوشاندن در آب و ريختن اب آن پس از پختن ، روغن بادام ، پونه مرزه، فلفل داچين،اويشن، زيره، گلپر

باقلا خشك

سردو  خشك

1-2

برنج

سردو خشك

1-2

خيساندن در آب و نمك، زعفران، زيره سياه ، شويد

جو

سردو خشك

1

رازيانه، شيريني هاي طبيعي،انيسون، روغن هاي گياهي

جوي دو سر

گرم و خشك

1-2

كتيرا

ذرت

سردو خشك

 

شيريني هاي طبيعي روغن هاي گياهي

عدس

سردو خشك

1-2

مرزه،روغن بادام، سركه، گلپر، پختن با گوش حيوان جوان،روغن كنجدتازه پونه ، زعفران، روغن گاو

گندم

گرم و تر

1-2

سركه كهنه، شيريني هاي طبيعي

لپه

گرم و خشك

 

كتيرا

اقسام لوبيا

گرم و تر

 

دارچين،زنجبيل، خردل، زيره،نمك روغن زيتون، اويشن،فلفل، پختن با گوشت حيوان جوان

ماش

سردو خشك

1

زيره، ميخك ، انار ترش سماق، اب ترشك، روغن بادام، تخم كافشه، زنجبيل، دارچين، فلفل ، مصطكي خردل

نخود سبز

سرد و تر

1

آويشتن، دارچين، زنجبيل، فلفل سياه

نخود

گرم و خشك

1

خشخاش زيره شويد، كنجبين ساده  گلنگبين

برنج:

در طبيعت آن اختلاف نظر وجود داشته بعضي آن را گرم و بعضي سرد و بعضي معتدل دانسته ولي در درجه دوم خشك بودن ان اتفاق نظر وجود دارد و بعضي مركب القوي دانسته اند زيرا اگر در اب بجوشانند و ابكش كنند و چلو بپزند، جرم ان درجه اول رد و اب ان اول گرم مي باشد اما اگر كته و يا دم پخت كنند مايل به گرمي مي باشد.

توليد كننده خلط صالح و خواب هاي خوب بوده، دردرمان پيچش شكم و زخم روده اسهال خوني، اختناق رحم، امراض كليه و مثانه نافع است. خوردن برنج با شير و شكر كثيرالغذا بوه و محرك نيروي جنسي و چاق كننده مي باشد. خوردن ان با دوغ تازه و سماق، تسكين دهنده حرارت و تشنگي و درمان اسهال صفراوي است.

نكته:

برنج را بايد قبل از پختن در اب خيساند، چند مرتبه با اب شست و بعد پخت.

جو:

جو قليل الغذاتر از گندم بوده تسكين دهنده صفراو خون و عطش مي باشد. جو را بو داده تا حدي كه نه خام باشد و نه بسوزد، بعد يك مرتبه با اب گرم و يك مرتبه با اب سرد بشوييد، سپس خشك كرده و ارد و الك نماييد. با اين آرد(كه سويق ناميده مي شود) و قدري شكر، فرني بپزيد و به اطفال بدهيد كه بهترين غذاي آنان است و باعث تقويت و افزايش وزن كودكان مي شود.

هضم نان جو راحت تر از نان برنج بوده و سرد و قليل الغذا مي باشد. به دليل چسبندگي به معده و روده، در درمان اسهال و تب هاي گرم كه با ضعف معده همراه نباشد مفيد است. در سرد مزاجان باعث كوليت مي شود. مصلح نان جو، آب عسل و ابگوشت و شكر مي باشد.

عدس:

قابض دير هضم، نفاخ، غليظ كننده خون و مانع حركت آن در مويرگ ها مي شود. توليد خون سوداوي كرده، موجب ديدن خواب هاي مشوش و ضعف بينايي مي شود. پختن آن با سركه تقويت كننده معده و از بين برنده نفخ آن است و سوخته آن جهت سفيد كردن دندان مفيد است . ضماد ان با سفيد تخم مرغ جهت ترك پا مفيد است.

 

گندم:

بهترين غذي افراد متعدل المزاج بوده و غذئيت آن زياد و چاق کننده بدن و نيرو بخش است و موجب انسداد شده و براي كساني كه در رگ هاي بدن و دل و كبد و معده و .. تنگي دارند مضر مي باشد. خوردن گندم تازه و خام مولد كرم معده مي باشد.

بهترين نان، ناني است  كه  گندم سالم سفيد رسيده تازه شسته كه سبوس آن را به حد اعتدال (متوسط) جدا كرده، آرد كننده و خمير نمايند و ورز دهنده و خميرترش به ان اضافه نموده بگذارند بماند تا خمير آن ورايد و پف كند. سپس در تنوري با حرارت معتدل، آرام پخت نمايند. ناني كه گندم آن را نشسته و سبوس آن را نگرفته باشند سريع هضم

مي شودو به راحتي از معده خارج مي شود. و مضعف بدن، مولد خون سوداوي، بواسير ودر بعضي مزاج ها ملين است. ناني كه سبوس آن را به كلي گرفته باشند به سرعت از معده خارج شده و باعث انسداد كبدي و سنگ كليه مي شود.

ناني كه سبوس آن را خوب (متوسط) گرفته باشند كثير الغذا و مولد خلط متين و ديرهضم بوده، مصرف زياد آن براي گرم مزاجان مضر مي باشد. نان گندم تازه، خشك كننده رطوبت معده و جويدن آن براي كندي دندان موثر، چاق كننده و مقوي بدن است و خشك ان ديرهضم بوده باعث تشنگي مي شود. نان حاوي شنبليله، سياه دانه و ... اشتها آور بوده و باز كننده انسداد، خشك كننده رطوبت و تحليل برنده رياح مي باشد.

نكته:

نان شيرمال كه براي تهيه آن از شير و روغن استفاده مي شود يك از بهترين نان ها بوده و كثيرالغذا مي باشد

لوبيا:

لوبياي قرمز گرم تر از نوع سفيد آن مي باشد. دير هضم، نفاخ، توليد كننده خلط غليظ بوده، ملين سينه و ريه، مدر، شيرافزا، چاق كننده بدن و محرك نيروي جنسي مي باشد

ماش:

لطيف تر از عدس و نفخ آن كمتر از باقلا بوده، از بهترين حبوبات است. كثر الغذا، مولد خلط صالح بوده ولي ديرهضم مي باشد به خصوص ان كه پوست ان را كامل گرفته باشند. مصرف آن در فصل بهار و تابستان ، سرزمين هاي گرم و گرم مزاجان تب هاي گرم مفيد است چون باعث تسكنين حرارت، صفرا و خون است. ماش پوست كنده براي رفع يبوست و با پوست آن براي درمان اسهال مفيد است.

نخود:

تقويت كننده حرارت غريزي وريه، توليد كننده خون صالح، كثيرالغذا، چاق كننده، مدر ادرار و حيض و عرق، ملين طبع و زياده كننده شير و مني مي باشد. خوردن نخود با شير تازه براي گرفتگي صدا كه از خشكي باشد نافع است ولي اگر بيمار تب داشته باشد بايد به جاي شيراز اب استفاده كند. اگر يك شب نخود را در سركه خيسانده و صبح ناشتا بخورد و در آن روز چيزي ديگري ميل نكند براي كشتن كرم معده مجرب است.


giyahanedarouei.ir


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ دو شنبه 27 خرداد 1392برچسب:مزاج انواع حبوبات در طب سنتی, ] [ 11:58 ] [ لقمان محمدیان ]

ريشه ها بهترين و بيش ترين املاح و مواد معدني را در بر دارند و بهترين وصحيح ترين روش استفاده از آن ها به صورت خام و يا بخار پز مي باشد.

ريشه ها

نوع مزاج

درجه

مصلح

پياز

گرم و خشك

3

شستن ان با آب و نمك،سركه آب انار، كاسني

انواع ترب

گرم و تر

1-2

نمك، عسل، زيره خيسانده شده در سركه

چغندر

گرم و خشك

1

خردل، آبغوره، پختن با عدس، شربت بالنگ، سركه

زردك

گرم و تر

2

انيسون، ادويه گرم

سير

گرم و خشك

3

پختن در آب و نمك، روغن بادام، كره، گشنيز، سكنجبين، انار ترش

سيب زميني

سرد و تر

 

دارچين، زنجبيل آويشن شيرازي

سيب زميني ترشي

گرم و تر

1-2

درچين، عسل سكنجبين، سركه و خردل، ميخك

شقاقل

گرم و تر

1-2

عسل

شلغم

گرم و تر

2-1

فلفل، زيره، گلنگبين، سكنجبين، شكر سرخ ،خردل، سركه

كلم قمري

گرم و خشك

1-2

آويشن، پونه، انيسون، دارچين

موسير

گرم و خشك

3

پختن آن در آب و نمك، روغن بادام، كره سكنجبين

هويج

گرم و تر

 

انيسون ، ادويه گرم

پياز:

پيازمدر(با قوت حرارت و لطافت خود اب و مايعات زايد را از طريق ادرار و عرق و حيض و شير دفع ميكند.) و اشتها آور بوده باعث هضم سريع غذا مي شود براي درمان بي خوابي، ضعف اعصاب و ميل جنسي تجويز مي شود. پختن پياز با دنبه براي سرماخوردگي، ناراحتي هاي سينه ، دفع اختلاط لزج از ريه ها و چكاندن آب آن در گوش در دفع كاهش شنوائي و وزوز گوش مفيد است. ضماد آن با زرده تخم مرغ جهت درد مقعد و باروغن كوهان شتر در رفع شقاق مقعد مفيد است.

ترب:

بهترين نوع ان آبدار، نازك، تند، طويل و كم ريشه است. لطيف كننده و تحليل برنده ورم ها بوده و براي بواسير، سل، سياتيك، روماتيسم، سنگ مثانه و ... مفيد مي باشد توليد باد و آروغ در بدن كرده، در كساني كه معده مرطوب دارند مانع هضم غذا مي شود. از امام حسين(ع) روايت است كه «برگ آن پراكنده كننده باد، مغز آن مدر ادرار و ريشه آن از بين برنده بلغم است.»

آشاميدن آب ترب پخته براي رفع سرفه مزمن و طولاني و دفع اختلاط غليظ سينه و غرغره آب پخته آن با سكنجبين براي ديفتري مفيد است . خوردن 8 مثقال (تقريبا 35 گرم) اب شاخه و برگ ترب با سكنجبين براي خارج كردن سنگ مثانه نافع است. براي سر و دندان و چشم و گلو مضر مي باشد.

نكته:

براي گرفتن اب ترب، ترب را ورق ورق كرده و سطح آن را با عسل بپوشانيد و در آبكش بچينيد. سپس ظرفي زير آن بگذاريد تا آب خارج  شده در آن جمع گردد.

سير:

سير رقيق كننده خون، خشك كننده رطوبت معده و مفاصل مدر ادرار و حيض و عرق

مي باشد. خوردن آن با رعايت زمان و سن و مزاج فرد و در حد اعتدال، باعث حفظ صحت بدن و دفع ضرر اب و هواي وبائي و عفونت مي شود. خوردن آن با سركه جهت تنقيه حلق و صورت، سرفه و تنگي نفس فلج، دردمفاصل، سياتيك، نقرس، فراموشي و ... مفيد است. مداومت در خوردن آن باعث ريزش موي سفيد و روئيدن موي سياه در سر مي شود. زياد خوردن آن بدون رعايت مزاج و سن و فصل باعث سوختن خون شده، براي چشم و ريه و بواسير مضر است.

giyahanedarouei.ir
موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ دو شنبه 27 خرداد 1392برچسب:مزاج انواع ریشه ها در طب سنتی, ] [ 11:56 ] [ لقمان محمدیان ]


سبزي ها داراي ويتامين هاي گروه B هستند در سبد غذايي روزانه حتما از سبزي ها استفاده كنيد چون به خاطر داشتن فيبر زياد، موجب فعاليت حركات دودي شكل روده و تنظيم فعاليت دستگاه گوارش و سلامتي انساني مي شود.

سبزي ها

نوع مزاج

درجه

مصلح

اسفناج

سرد و تر

1

پختن با روغن بادام، روغن گاوي تازه، دارچين، فلفل

برگ چغندر

گرم و خشك

 

خردل، ابغوره، پختن با عدس، شربت بالنگ

باميه

سردو  تر

 

ادويه هاي گرم

پونه

گرم و خشك

2

آدر بلوط، رب مورد، سركه

پيازچه

گرم و خشك

 

شستن ان با اب و نمك، سركه آب انار ، كاسني

تربچه

گرم و تر

 

نمك، عسل، زيره خيسانده شده در سركه

ترخون

گرم و خشك

1

عسل، كرفس

ترشك

گرم و خشك

1-2

شربت ها، رازيانه، شكرسرخ

تره

گرم و خشك

3-2

گشنيز، كاسني تازه

تره تيزك (شاهي)

گرم و خشك

2-1

كاسني، خرفه، سركه

جعفري

گرم و خشك

2

سويق، بادرنجبويه، ترشي هاي طبيعي، كاسني

خرفه

سرد و تر

3-2

كرفس، نعناع، مصطكي

رازيانه

گرم و خشك

3-1

صندل، سكنجبين

ريباس (ريواس)

سرد و خشك

2

شربت عود، انيسون، عسل

ريحان

گرم و خشك

1-2

نيلوفر

سي سنبر (سرسم)

گرم و خشك

3

كتيرا

شاه تره

گرم و خشك

2

كاسني، هليله زرد

شبدر

گرم  و تر

 

كاسني

شنبليله

گرم و خشك

2

سكنجبين، انيسون، كاسني، برگ اسفناج، برگ خرفه

شويد (شبت)

گرم و خشك

2

آبليمو، آبغوره، ترشي هاي طبيعي، سكنجبين ساده

قارچ خوراكي

سردو  تر

2

خردل پختن با نمك و شويد، روغن كنجد و زيتون، پونه، اويشن، فلفل زنجبيل، زيره

كاسني

سرد و تر

1

شرك سخ، شربت بنفشه، سكنجبين، دارچين، هل

كاهو

سرد و تر

2

نعناع، كرفس، زيره، مصطكي، سكنجبين، هليله

كرفس

گرم و خشك

2

انيسون

اقسام كلم بستاني

گرم و خشك

1-2

سكنجبين ، پختن با گوشت حيوان، روغن بادام خردل

كنگر آبي

گرم و خشك

2

عناب

كنگر فرنگي

گرم و خشك

2-1

ادويه گرم سركه روغن زيتون

كنگر وحشي

گرم و خشك

2-1

سركه، ترشي

گزنه

گرم و خشك

3

آب ميوه هاي سرد، زعفران

گشنيز

سرد و خشك

2

سكنجبين، زرده تخم مرغ با فلفل و نمك، اب مرغ، دارچين

لوبيا سبز

سرد و تر

 

دارچين، زنجبيل، خردل، زيره ، نمك، روغن زيتون، آويشن، فلفل، طبخ با گوشت حيوان جوان

مارچوبه

گرم و خشك

1-2

عسل، سركه ، سكنجبين

مرزه

گرم و خشك

2

سركه

نعناع

گرم و خشك

2

كرفس

والك

گرم و خشك

3-2

گشنيز، كاسني تازه

يونجه

گرم و تر

1

-----

اسفناج:

مدر، ملين، زود هضم و دفع كننده صفرا بوده، جهت رفع التهاب و تشنگي تب هاي گرم، بيماري هاي ريه مفيد است. غرغره آب آن جهت گلو درد و اشاميدن عصاره آن با شكر براي سنگ كليه و سوزش ادرار مفيد است. مصرف زياد آن براي سردمزاجان و افراد داراي سردرد و بيماري هاي طحال مضر است. اسفناج به دليل داشتن ساليسيلات باعث دفع آهن مي شود به همين دليل خدوند متعال مقادير زيادي آهن در آن قرار داده تا مصرف كننده دچار كم خوني نشود پس بر خلاف تصور همگان موجب درمان كم خوني فقر آهن نخواهد شد.

تره تيزك:

باز كننده انسداد كبد و طحال پاك كننده بدن از رطوبت لزج تحليل برنده بادهاي بدن، مدر، مولد مني و محرك نيروي جنسي بوده و مصرف ناشتاي آن بوي بد زير بغل را رفع مي كند. در احاديث آمده خوردن ان در شب مضر بوده و موجب جذام و برص مي شود.

جعفري:

تقويت كننده معده و روده و كبد، هضم كننده غذا، باز كننده انسداد كبد و طحال، گرم كننده كليه و مثانه، چاق كننده بدن مي باشد. خوردن و بوئيدن آن جهت سرماخوردگي، دفع رطوبت و سردي مغز، سرفه خشك و ضماد آن جهت تسكين درد و ورم بواسير مفيد است.

خرفه:

برگ و ساقه آن مدر، تسكين دهنده صفرا و خون و تشنگي، حرارت  كبد و معده و رحم، تب هاي گرم و صفراوي بوده و در رفع ديابت، سردرد  گرم، عفونت ريه، استفراغ و سنگ كليه موثر است. مصرف آن در گرم مزاجان لاغر و خشك ، باعث چاق شدن آن ها خواهد شد. خوردن خرفه پخته همراه با كمي روغن و پياز جهت قطع اسهال و تقويت روده ها و خوردن ان با سركه جهت درد كليه مفيد است. تخم خرفه در همه خواص ضعيف تر از آن بوده به جز در رفع عطش كه قوي تر از برگ آن مي باشد. نگه داشتن سائيده تخم آن در دهان، در رفع آفت دهان به خصوص اطفال موثر است.

 

رازيانه:

تحليل برنده باد و اخلاط غليظ، خشك كننده رطوبت تقويت كننده معده، باز كننده انسداد مجاري سينه و كبد و طحال و كليه و مثانه و تسكين درد ان ها كه از سردي باشد، مدر، شيرافزا و بازكننده حيض مي باشد. خوردن ان با گلقندع جهت تقويت معده و رفع بلغم آن و ماليدن شيره آن بر شكم اطفال، جهت نفخ و درد شكم مفيد است. كشيدن عصاره آن در چشم براي پيشگيري از اب مرواريد و تقويت بينايي نافع است.

ريحان:

جهت انسداد عروق مغزي، تحليل ورم هاي جميع اعضائ تنگي نفس و ضعف معده مفيد مي باشد. خوردن عصاره آن با شكر جهت رفع درد سينه، تنگي نفس وسرفه و بوئيدن آن براي سردرد گرم مزاجان و مسافرين و رفع وبا مفيد مي باشد تخم آن معتدل كننده مزاج و مقاوم در برابر سموم بوده ولي مصرف كوبيده آن منع شده است.

شويد:

تحليل برنده و نضج دهنده اخلاط بازكننده انسداد، اشتها آور و مدر مي باشد. براي تنگي نفس و امراض بلغمي سينه و معده، سكسكه، ضعف معده و كبد و طحال سنگ كليه و مثانه، كوليت، درد مفاصل سرد، درد قاعدگي وبيماري هاي تناسلي مفيد است. آشاميدن آب آن با عسل جهت رفع مسموم تحريك استفراغ، اخراج اخلاط غليظ از معده مفيد است. زياد خوردن ان باعث ضعف مغز، چشم، معده، كليه ، مثانه و نيروي جنسي مي شود

قارچ:

قليل الغذا، ردي الكيموس، دير هضم مولد خون بلغمي و نفاخ است. زياد خوردن آن موجب سكته ، فلج، سنگيني زبان و تنگي نفس مي شود. آبي كه در اثر بريان كردن آن باقي مي ماند براي رفع آب مرواريد نافع است.

 

كاسني:

تسكين دهنده صفرا و خون و تشنگي بوده و بايد تازه و نشسته مصرف شود چون در اثر شستن جزئ لطيف ان از بين مي رود. براي بيماري هاي كبد و معده و طحال، باز كردن گرفتگي هاي عروق و احشاء تقويت كبد، تنقيه كليه و مجاري ادراري مفيد مي باشد. براي كبد گرم و سرد مفيد بوده و هر چه تلخ تر باشد در رفع امراض كبد مفيد تر است. اگر آن را بجوشانند تا ساقه و برگ آن پاره شده و اب رقيق از ان جدا شود بعد با نبات يا ترشي مصرف كنند در تصفيه خون بي همتا است. ضماد برگ آن با سركه جهت سردرد گرم و خشك مفيد است.

كاهو:

توليد كننده خون صالح رقيق، تسكين دهنده حرارت صفرا و خون، برطرف كننده خشكي صفرا و سودا و تشنگي باز كننده انسداد، خواب آور و ملين بوده و در سردرد و سرفه اي كه از گرمي و خشكي باشد مفيد است. خوردن آن با سركه اشتها آور مي باشد. غذاييت كاهوي پخته بيشتر از خام مي باشد. مصرف زياد ان براي سردمزاجان و نيروي جنسي مضر است.

تخم كاهو:

سرد  و خشك بوده، مخدر و خواب آور مي باشد. براي رفع روماتيسم گرم، آن را نيمكوب كرده و 24 ساعت خيس كنيد و شيره بكشيد و ميل نماييد (جوشاندن لازم ندارد) . خوردن 6 گرم تخم كاهو در روز براي قطع احتلام و كم نمودن شهوت در جواناني كه فرصت ازدواج ندارد مفيد است.

 

 كرفس:

باز كننده انسداد كبد و طحال، تحليل برنده باد و نفخ ، اشتها آور و باز كننده حيض بوده، باعث تقويت نيروي جنسي، تنقيه كليه و مثانه و خرد كردن سنگ مثانه مي شود. در بيماري هاي مفصلي و اكثر بيماري هاي سرد و بلغمي موثر است. اشاميدن آب آن جهت آسم، تنگي نفس سكسكه و سردي احشا مفيد است. آشاميدن آب آن با اب انار و شكر جهت درمان مسموميت مفيد است. مصرف زياد ان در زنان باردار باعث اسيب جنين    مي شود.

 

 گزنه:

لطيف كننده اخلاط لزج، تحليل برنده ورم هاي سخت ، مدرادرار و حيض و شيرو عرق، چاق كننده بدن و باز كننده انسداد كبد و طحال و فم رحم و تنقيه كننده ريه و معده مي باشد. آشاميدن آب پخته آن همراه با ماءالشعير براي بيماريهاي قفسه سينه مانند تنگي نفس و دفع اخلاط لزج و غليظ از ريه ها مفيد است. ضماد كوبيده برگ ان بر بيني باعث قطع خونريزي بيني مي شود.

گشنيز:

آشتها آور خواب آور تسكين دهنده صفرا و تشنگي بوده، در رفع التهاب معده و استفراغ مفيد است. آشاميدن آب آن با سركه و سماق مانع صعود بخارات معده به مغز شده و از بيماريهاي عصبي جلوگيري مي كند. مصرف زياد آن باعث فراموشي و اختلال ذهن و ضعف نيروي جنسي و كاهش خونريزي حيض مي شود. تخم آن مفرح، تقويت كننده مغز و قلب و معده و قابض مي باشد.

نعناع:

در خواص قوي تر از پونه بوده، گرم كننده مفرح، تقويت كننده قلب، رقيق كننده خون غليظ و حل كننده مواد بلغمي و سوداوي مي باشد. اشاميدن عصاره نعنا در نضج و دفع رطوبت هاي ريه و مجاري تنفسي مفيد و جوشانده آن همرا ه با پرسياوشان براي تقويت معده، از بين بردن بادهاي معده و اروغ، كوليت و دفع اقسام كرم شكم مفيد است خوردن اب ان با انار ترش بر طرف كننده سكسكه ، تهوع، استفراغ و اشتها آور مي باشد.



giyahanedarouei.ir


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ دو شنبه 27 خرداد 1392برچسب:مزاج سبزیجات در طب سنتی, ] [ 11:50 ] [ لقمان محمدیان ]

مشخصات افراد صفراوی ( گرم و خشک) :

طبیعت تابستانی ـ کشیده و لاغر اندام ـ نسبتا قد بلند ـ رنگ پوست زرد رنگ ـ

ممکن است کم مو و یا پر مو باشند ـ معمولا رنگ مویشان سیاه و خرمایی ـ

پوست بدن خشک ـ کم رطوبت ـ رگ دست بیشتر برجسته و آشکار ـ

علاقه مند به فصلهای سرد ـ متنفر از فصلهای گرم ـ تمایل به خوردن

سردیجات و ترشیجات ـ دهان معمولا خشک و مدام تشنه ـ معمولا کم

 اشتها ـ گاهی تلخی صبحگاهی ـ گاهی خیلی علافه مند به ریاضی گاهی

علاقه مند به شعر و شاعری ـ گاهی پر انرژی گاهی کم انرژی ـ گاهی

عاشق گاهی فارق ـ معمولا استعداد خشونت و بد خلقی دارند ـ معمولا

تند و آتشین مزاج ـ معمولا رزمی کارند و علاقه مند به کارهای خشن ـ

معمولا بیقرار ـ گاهی با اراده گاهی سست اراده ـ خیلی احساساتی

و آتششان سریع فروکش میکند ـ افراد دقیق و تیز بین ـ مدیرهای موفق ـ

مقید به نظم و ساعت - آدمهای پر حرف و پر انرژی ـ گاهی مشکل یبوست

دارند ـ رنگ ادرارشان معمولا زردتر ـ معمولا گروه خونی AB ـ

* توجه : در مردان صفراوی اگر غلبه صفرا داشته باشند موهای سرشان

از قسمت جلو شروع به ریزش می کند .

* توجه : بیماریهای شایع در این طبع :

اگزمای پوستی ـ یبوست مزمن ـ بیش فعالی ـ سردرد صفراوی ـ جوش ـ ...

توجه : بهترین پیشنهاد برای سلامت این گروه شربت سرکه انگبین ـ شربت

آبلیمو ـ آب زرشک و غیره ضمنا  حجامت عام سالانه ۱ الی ۲ مرتبه به این

افراد توصیه می شود.


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ چهار شنبه 7 فروردين 1392برچسب:, ] [ 1:24 ] [ لقمان محمدیان ]

مشخصات افراد سودایی ( سرد و خشک) :

طبیعت پاییزی ـ رطوبت بدن همیشه پایین ـ بافت چربی در بدن کم ـ فاقد

عضله و لاغر اندام و قد متوسط ـ افراد پوست و استخوانی جامعه ـ چاق شدنی

نیستند ـ دارای پوست خشک ـ به شدت علاقه مند به حسابگری و محاسبه ـ

خیلی افراد با احساس ـ افراد کل نگر ـ بسیار محتاط و کمال گرا ـ بسیار با

پشتکار و منظم ـ با دقت همه جانبه ـ معمولا دارای گروه خونی A ـ تمایل کم

به مسائل مذهبی ـ نا آرام ـ حالت وسواس گونه و بسیار حساس ـ خیلی فکر

و خیال میکنند ـ افسردگی در آنها بسیار است ـ معمولا نگران و خودخوری

 میکنند ـ دچار غم و غصه اند ـ بیشتر در فکرند ـ اگر لج کنند بسیار لجباز

می شوند ـ منتقدهای بسیار خوب ـ یکدنده ـ رگهای دست ریز ـ در لمس 

تن سرد ـ بوی بد دهان ـ پوست کم طراوت ـ معمولا دارای یبوست ـ سرطان

در آنها بیشتر رخ می دهد ـ کم اشتها ـ موهای خشک و مجعد ـ احساس

سرما دارند ـ تمایل به خوردن شیرینیجات ـ دارای سوزش معده ـ قهرهای

طولانی ـ دارای اندیشه های بد و افکار منفی ـ بی خوابی ـ زود رنج ـ خیلی

مغرور ـ علاقه مند به سیگار ـ کم ظرفیت ـ اهل جار و جنجال ـ علاقه مند به

تنهایی و گوشه نشینی

* توجه : بیماریهای شایع در این گروه :

افسردگی  ـ سیاهی دور چشم ـ یبوست ـ سندرم روده تحریک پذیر ـ

کابوسهای شبانه ـ اگزمای پوستی و شوره سر ـ سوزش معده ـ سرطان

وسواس و ....

* توجه : بهترین توصیه برای سلامت این گروه خوراک گرمیجات ( گرم وتر ) ـ

خوردن غذاهای ملس یا همان ترش و شیرین ( رب انار ـ انار ملس) ـ استفاده

 از مسهل بهترین پاک کننده تن سوداویی ها است.


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ چهار شنبه 7 فروردين 1392برچسب:, ] [ 1:23 ] [ لقمان محمدیان ]

مشخصات افراد دموی ( گرم و تر ) :

طبیعت بهاری ـ درشت اندام ـ چهره گلگون و پر خون ـ پوستشان گلگون یا

گندمگون ـ موهای سرشان پر پشت ـ فراوانی موهای بدن ـ موهای سیاه

یا خرمایی ـ موهای ضخیم ـ پیچش موی زیاد ـ چشمان به قرمزی میزند ـ

 رگ دست برجسته ـ پوست مرطوب و گرم ـ دهان کم رطوبت و تشنگی

مدام ـ حرارت بدن خیلی زیاد -زیاد حرف می زنند ـ یبوست و مشکلات

گوارشی کمتری دارند ـ خوش اشتها و خوش خوراک ـ علاقه مند به

ترشیجات و سردیجات ـ علاقه مند به موسیقی و شعر و شاعری ـ

عاشق پیشه ـ اهل طبیعت ـ بلند پرواز ـ دور اندیش ـ خوش رو و خوش 

اخلاق ـ بذله گو و شوخ ـ خوش مشرب و خوش گذران ـ توان ریسک بالا ـ

فرمانده در جنگ ـ خیلی سخاوتمند و شجاع و جسور ـ معمولا بی نظم ـ

خیلی پر انرژی و چابک و توانمند ـ معمولا گروه خونی o + ـ عرق زیاد ـ

خونریزی لثه ـ شیرینی دهان صبحگاهان ـ جوشهای بزرگ چرکی ـ

* توجه : در مردان دموی اگر غلبه دم داشته باشند موهای سر از وسط

شروع به ریزش می کند .

* توجه : بیماریهای شایع در دمویها عبارتند از :

سردردهای دموی ـ دیابت ـ فشار خون ـ سکته های قلبی و مغزی ـ ....

توجه : بهترین پیشنهاد برای سلامتی این گروه حجامت عام سالانه ۲ الی

۳ مرتبه می باشد .

 


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ چهار شنبه 7 فروردين 1392برچسب:, ] [ 1:22 ] [ لقمان محمدیان ]

مشخصات افراد بلغمی ( سرد وتر ) :

طبیعت زمستانی ـ در ظاهر درشت اندام ـ استخوان باریک ( باریک و درشت

اندام ) ـ تپل ـ معمولا دارای موهای کم پشت و صاف و نرم و نازک ـ سردی در

سرتاسر بدن ـ پوست سرد و نرم و مرطوب ـ رنگ پوست سفید ـ منافذ پوست

ریز ـ رگ دست پنهان ـ دهان مرطوب و پر آب ـ معمولا دارای چشمان رنگی

و روشن ـ اشتهای زیاد و خوش خوراک ـ دارای موهای خرمایی روشن یا بور ـ

بسیار دل نازک ـ معمولا دارای ناخن صورتی ـ معمولا دارای چهره های ظریف ـ

آدمهای آرام و حسابگر و محتاط ـ گرایش به علوم عقلی و ریاضیات ـ آدمهای

منطقی و عاقل ـ دارای حوصله زیاد ـ اکثرا فشار پایین ـ معمولا گروه خونی B ـ

تجارت پیشه ـ میانه رو ـ معمولا گذشته نگر ـ خیلی کینه ای ـ خیلی سرد و

آرام ـ دارای استعداد افسردگی ـ معمولا اهل سازش ـ تاثیر پذیر ـ افراد خودخور

آدمهای راحت ـ آدمهای متعادل

* توجه : بیماریهای شایع در این گروه :

دیابت ـ فشار خون ـ افسردگی ـ سردرد سرد ـ چاقی ـ چربی خون ـ بیماریهای

گوارشی ـ کبد چرب ـ ...

* توجه : بهترین توصیه برای سلامت این گروه خوراک گرمیها (گرم و خشک)

قی کردن سالی یکی دو بار ـ بادکش (حجامت گرم وخشک ) سالی دو هفته


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ چهار شنبه 7 فروردين 1392برچسب:مزلج شناسی طب اسلامی , ] [ 1:21 ] [ لقمان محمدیان ]
صفحه قبل 1 2 صفحه بعد
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

این وبلاگ در جهت آموزش و ترویج پزشکی اسلامی راه ندازی شده است
امکانات وب
ورود اعضا:

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 8
بازدید هفته : 2
بازدید ماه : 129
بازدید کل : 91687
تعداد مطالب : 219
تعداد نظرات : 5
تعداد آنلاین : 1

Alternative content


محکوم کردن توهین به پیامبر

تماس با ما
داستان روزانه